اخبار بین المللی
شماره: 2434
1391/11/25 - 09:17
پیشگیری از سندرم Usher به کمک ASO

اغلب موارد ناشنوایی مادرزادی به علت جهش در یک ژن است که برای تکامل طبیعی سلول های مژه دار شنوایی در گوش داخلی لازم است. دانشمندان امریکایی روشی را برای بیان این گونه ژن ها و بازگشت شنوایی و تعادل در موش ها پیداکرده اند.

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،تقریبا از هر 1000 نوزاد یکی با ناشنوایی مادر زادی متولد می شود.در حال حاضر در مان فیزیولوژیکی برای این نوزادان وجود ندارد.برای درمان بیمارانی با چنین جهش هایی بیان ژن باید تصحیح شود .این کار به تازگی در موش هایی که دارای جهش در ژنی هستند که در انسان موجب ناشنوایی می شود، به کار رفته است.
در روش به کار رفته، از مولکولی مشابه RNA به نام Antisense oligonucleotide (ASO) استفاده شده است.ASO به طور اختصاصی یک جهش در ژنی به نام USH1C را که مسوول سندرم Usher می باشد شناسایی کرده و آن را ترمیم می کند. در واقع ASO اثرات جهش را بلوکه می کند و محصول ژن به درستی سنتز شده و از ناشنوایی جلو گیری می شود.
سندرم Usher علت مهم ژنیتیکی نابینایی و نا شنوایی هم زمان در انسان است. درمان این بیماری به کمک ASO در اوایل زندگی موش ها کاملا رضایت بخش بوده است.
به گفته پژوهشگران ،این مطالعه گام مهمی در روند توسعه استراتژی های درمانی در انسان است و از این روش می توان برای سایر انواع ناشنوایی که دلایل دیگری دارندنیز استفاده کرد.
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved